I’m back

assalamualaikum and hi to all ^^ 

It has been a long time! Pheww

573 plays

by Cat Steven. 

Makna bacaan di dalam solat.

Allahu Akbar

Allah Maha Besar


Doa Iftitah

اَلله أَكََْبَر كَبِيْرًا وَالحَمْدُلِلَّهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ الله بُكْرَةً وَأَصِيْلاً . إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِيْ فَطَرَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ حَنِيْفًا مُسْلِمًا وَمَا أَنَا مِنَ المُشْرِكِيْن . إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِيْ وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِيْن لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا مِنَ المُسْلِمِيًن.
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan keadaan suci lagi berserah diri; dan aku bukanlah dari golongan orang-orang musyrik. Sesungguhnya shalatku, ibadahku, hidupku, matiku hanya semata-mata bagi Allah, Tuhan Semesta alam. Tidak ada sekutu baginya, demikian aku diperintahkan, dan aku adalah termasuk kedalam golongan orang-orang yang berserah diri.

 
Al-Fatihah

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ( 1 )

الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ( 2 ) الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ( 3 )

مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ ( 4 )

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ( 5 )

اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ ( 6 )

صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ ( 7

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan Ketika Rukuk

سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيْمِ وَبِحَمْدِهِ

Maha Suci TuhanKu Yang Maha Mulia dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika bangun dari rukuk

سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَه

Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal

رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ

Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud

سُبْحَانَ رَبِّيَ اْلأَعْلَى وَبِحَمْدِهِ

Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud

رَبِ ّاِغْفِرْلِيِِْ وَارْحَمْنِيْ وَارْفَعْنِيْ وَاجْبُرْنِيْ 
وَارْزُقْنِيْ وَاهْدِنِيْ وَعَاِفِنيْ وَاعْفُ عَنِّيْ


Ya Allah, ampunilah aku, Rahmatilah aku, cukupilah aku, angkatlah darjatku, berilah daku rezeki, berilah aku hidayah, sihatkanlah aku dan maafkanlah aku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal

التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ ِللهِ ، السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاَتُهُ السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِيْنَ . أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ الله. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّد  .

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.

Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.

Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir


التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ ِللهِ ، السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاَتُهُ السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِيْنَ . أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ الله. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّد وعلى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّد كَمَا صَلَّبْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدَنَا مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ فِيْ الْعَالَمِيْنَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْد

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Doa Qunut


اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيْمَنْ هَدَيْتَ ، وَعَاْفِنِي فِيْمَنْ عَافَيْتَ ، وَتَوَلَّنِيْ فِيْمَنْ تَوَلَّيْتَ ، وَبَارِكْ لِي فِيْمَا أَعْطَيْتَ ، وَقِنِي شَرَّ مَا قَضَيْتَ ، فَإِنَّكَ تَقْضِيْ وَلاَ يُقْضَىعَلَيْكَ ، فَإِنَّهُ لاَ يَذِلُّ مَنْ وَالَيْتَ ، وَلاَ يَعِزُّ مَنْ عَادَيْتَ تَبَارَكْتَ رَبَّناَ وَتعَالَيْتَ , فَلَكَ الْحَمْدُ وَلَكَ الشُّكْرُ عَلَى مَا قَضَيْتَ , فَنَسْتَغْفِرُكَ وَنَتُوْبُ إِلَيْكَ , وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّم


Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.

source

2 notes

I LOVE YOU, but YOU need to GO! Part 1

Im selling them on ebay!! heeeee

reasons:

1) some of them , almost a year dlm wardrobe x bersentuh, baik jual!

2) mmg yakin tak kan pakai dah pun and x suitable utk pakai di Malaysia.

3) eh , xpernah nmpk pakai pun. hehe, sbb pakai dgn winter coat mmg ah..

4) I need money, so obvious =) 

Here we go….

*beli dari yeen but tak pakai pun, jual balik =)

* my favourite T.T

*itu bukan kotor but flash camera

*butang tercabut..

*budak sangat, BUM lagi zaman neh..haha, ni murah ja jual

* all time favourite , tiba masanya kau pergi 

* tak caya boleh beli baju neh T.T

* sekali pakai ja

* pakai sekali ja kot

* suka sgt but dah tak sesuai dkt Malaysia, tak kan nk pakai dgn winter coat..=)

*baju neh T.T ada sentimental value neh..

Net Price (8aud- 25aud)  sbb tu x jual dkt kwn2 tahu dah tak kan beli..hehe..

tapi baju favourite, sy jual mahal hope org x beli..ahhaha.

maklumlah, I dont have a bf like Becky Bloomwood (Shopaholic series) yg beli most of her clothes during Becky’s garage sales. Romantic sangat “-.- 

THE END. 

I was sitting at lunch and a Jewish girl, a Catholic girl, and I had a very beautiful conversation.

  • Catholic Girl: I was watching so many things about 9/11 yesterday. It was really sad though because everyone was blaming the Muslims.
  • Me: Well, I was watching this one, I forget the channel, where they interviewed the Muslims that survived 9/11. But, there were a few of them who weren't Muslims, and they were so impacted by it that they started badmouthing Muslims. Then a man walked in and they remembered him and started crying because he was the man that saved one of them. He then said, "Did you know that I am Muslim?" They were shocked.
  • Catholic Girl: Wow. People nowadays. Sabrina, have you been called a terrorist?
  • Me: Yes...
  • Jewish Girl: Well you know what, I think thats disgusting. Why is it that when a Muslim does something bad, all Muslims are terrorists. People don't go around and call me a Zionist. So why are you a terrorist?
  • Me: (dumbstruck by her answer so I change the subject) You know what I'm excited for? To learn about the Middle East in History this year. I have so much to say about it. Especially whats going on in Palestine/Israel. (I added the Israel part because I didn't want to offend her.)
  • Jewish Girl: Why do you say Israel? Its Palestine. It will always be Palestine. It has always been.
  • -At this point I was in tears and all I could say was mashAllah-

533 notes

Rintihan hamba padaNya

                                  

                                                              googleimage

Biar berlinangan air mata

Ku Takkan Hentikannya

Biarkan Ia Menyembuh Luka

Hilanglah Rasa Duka

Tidak Ku Termampu Merentasi Liku-Liku

Oh Sungguh Ku Tak Mampu..

Menghadapi semua Itu

Oh Sungguh Ku Tak Upaya..

Jangan Dibiarkan Jerih Perih Kehidupan Bisa Meleraikan Iman…

Kan Hancur Semuanya

Walaupun Menitis Air Mata Darah

Tak Bisa Merubah Segalanya

Melainkan Taubat Nasuha

Moga Kan Diterima…

Namun Ku Percaya

Masih Ada Kesudahannya

Kerana Allah Itu Maha Kaya

Maha Mendengar Rintihan Hamba-HambaNya

Kerana Sesiapa Bertaqwa KepadaNya

Pasti Akan Ada Jalan Keluarnya

Rezeki Yang Tidak Disangka-Sangka

Cukup Allah Bagiku

Berkuasa Segala-Galanya

Terima Seadanya

Himpunan doa-doa Nabi Muhammad S.A.W by Hasan Al-Banna

Himpunan doa-doa Nabi Muhammad S.A.W by Hasan Al-Banna

ikatan hati beribu jiwa <3 semoga terus tersabat di jalan ini.amiin.

ikatan hati beribu jiwa <3 semoga terus tersabat di jalan ini.amiin.

There was a young man who went overseas to study for quite a long time. When he returned, he asked his parents to find him a religious scholar or any expert who could answer his 3 Questions. Finally, his parents were able to find a Muslim scholar.

  • Young man: Who are you? Can you answer my questions?
  • Scholar: I am one of Allah (SubHana Wa Ta`ala )'s slaves and Insha-Allah (God willing), I will be able to answer your questions.
  • Young man: Are you sure? A lot of Professors and experts were not able to answer my questions.
  • Scholar: I will try my best, with the help of Allah(SubHana Wa Ta`ala).
  • Young Man: I have 3 questions: 1. Does God exist? If so, show me His shape. 2. What is takdir (fate)? 3.If shaitan (Devil) was created from the fire, why at the end he will be thrown to hell that is also created from fire. It certainly will not hurt him at all, since Shaitan (Devil) and the hell were created from fire. Did God not think of it this far?
  • Suddenly, the Scholar slapped the young man's face very hard.
  • Young Man (feeling pain): Why do you get angry at me?
  • Scholar: I am not angry. The slap is my answer to your three questions.
  • Young Man: I really don't understand.
  • Scholar: How do you feel after I slapped you?
  • Young Man: Of course, I felt the pain.
  • Scholar: So do you believe that pain exists?
  • Young Man: Yes.
  • Scholar: Show me the shape of the pain!
  • Young Man: I cannot.
  • Scholar: That is my first answer. All of us feel God's existence without being able to see His shape... Last night, did you dream that you will be slapped by me?
  • Young Man: No.
  • Scholar: Did you ever think that you will get a slap from me, today?
  • Young Man: No.
  • Scholar: That is takdir (fate)........ My hand that I used to slap you, what is it created from?
  • Young Man: It is created from flesh.
  • Scholar: How about your face, what is it created from?
  • Young Man: Flesh.
  • Scholar: How do you feel after I slapped you?
  • Young Man: In pain.
  • Scholar: Even though Shaitan (Devil) and also the hell were created from the fire, if Allah wants, insha-Allah (God willing), the hell will become a very painful place for Shaitan (Devil).

453 notes